Всички градове
Добавен от georgi | Добавено на 27 Dec 2016 19:10

Пилотът Патрик Смит, който дълго време е работил в гражданската авиация, води популярен блог за пътешественици, а наскоро е издал и книгата „Говори командирът. Въпроси, отговори и наблюдения на опитния пилот“, в която откровено разказва за всичко, което вълнува пътниците.

На въпроса: „От какво най-много се страхуват пилотите?“, той отговаря така:

Обикновено пилотите се страхуват от това, което не могат да контролират. Ние не толкова се опасяваме да не допуснем фатална грешка, колкото да станем жертва на чужда небрежност или да се озовем в неподвластна ни ситуация. Ако трябва да направя списък, то преди всичко бих назовал пожар от литиеви батерии, сблъсъци с птици, в резултат на които може да се повредят двигателите, излизане на важни механични устройства от строя и сблъсък на самолета на земята.

„Излизането на важни механични устройства от строя“ – това е обобщен термин за ситуации от рода на загуба на управление на полета (загуба на управление на пулта за посока, за височина или елероните), самопроизволно изключване на реверсивното устройство и други мрачни сценарии, при които лайнерът става неуправляем.

Що се отнася до възпламеняването на батерии, то с мощните литиеви акумулатори – както литиево-йонни, така и литиево-полимерни (използвани в много лаптопи и други устройства), нерядко се случва това, което се нарича топлинно ускоряване на батерията. Това е верижна химична реакция, в резултат на която те рязко и безконтролно прегряват. Като следствие е възможен не само малък пожар в пътническия салон, където той може бързо да се ликвидира с пожарогасител, но и силен незабележим пожар в багажния отсек.

За съжаление изпитания са установили, че системите за гасене на пожари на основата на фреон, използвани в товарните отделения на гражданските самолети, са неспособни да се справят с подобни пожари. От 90-те години на ХХ век Федералната авиационна администрация (FAA) е фиксирала повече от 70 катастрофи, случили се поради пожари, провокирани от литиеви батерии.

Двата най-известни случая са трагичната катастрофа на Boeing 747 на компанията UPS недалеч от Дубай през 2010 година и едва не станалият фатален пожар на борда на DC-8 на компанията UPS във Филаделфия през 2006 година.

Смята се, че двете възпламенявания са се случили поради намиращи се на борда големи партиди литиеви батерии. През 2013 година всички полети на Boeing 787 са били преустановени поради редица пожари на литиеви батерии в отделенията за електронно оборудване.

Наскоро Международната организация за гражданска авиация забрани превозването на литиево-йонни батерии в багажа на пътниците в самолетите.

Ограничението е в сила от 1 април 2016 г. и ще важи до създаването на нова опаковка за акумулаторните устройства, която се очаква да стане факт през 2018 година. Забраната се отнася за акумулаторите, използвани в камери, смартфони, лаптопи и таблети.

Но винаги остава вероятността известно количество да попадне на борда, заключава Патрик Смит.